think u'll understand.

Charlize ligger och grymtar i sin vagn och Milo och mamma är redo för en härlig strandpromenad. Bara jag kvar så måste lägga på ett kol! hihi... Sorry för dålig uppdatering den senaste veckan men jag tror att ni förstår varför!? Ska skärpa mig och kasta upp fler inlägg, jag LOVAR!
.

at the beach, last week! beauti, huh? my mummy and man!
.
En fråga till er ammande mammisar, har ni ngt megatips för såriga bröst?
Jag behöver alla tips som finns, min dotter har ätit sönder mina, och det gör oooont, hihi!

Sorry for bad update the last week but I think u guys understand why. My daughter takes a lot of my time and the rest of the day goes to cleaning and feeding! I'm gonna be better and post more blogposts, promise!

Kommentarer
Postat av: maria

Hej! ett enkelt tips är försvarets hudsalva ,går att köpa på apoteket, den är kanon till de mesta, även såriga bröst, använde den flitigt själv!=)

Tack för en kanonblogg!

2011-10-18 @ 11:03:02
Postat av: Marte

Hei! Gratulerer med den lille! Jeg ble mamma for to måneder siden, og i begynnelsen var det mye såre bryst, ja ;)

Man kan klemme ut litt melk når bebis er ferdig med å drikke, og smøre det utover. La det tørke godt før du tar på bh' eller skjorten. Dette fikk jeg tips om på sykehuset :)

Ellers er Medela brystvortekrem kjempegod, men den har de vel ikke i Hellas. Få noen til å kjøpe i Norge eller Sverige og sende den til deg :)

2011-10-18 @ 11:06:14
Postat av: emelie

Köp sån bröstvårtscream, fast det allra bästa är att smröja in dom med bröstmjölk, det är läkande. Köp en sån "napp" att sätta på bröstet så slipper det göra ont. Lycka till!

2011-10-18 @ 11:21:17
Postat av: Karin.

Det finns plastskydd att sätta på medans tjejen ammar. Jag hade dem när jag ammade mina tjejer, funkar superbra. Finns i babybutiker & vanliga mataffärer. Hoppas det löser sig.

2011-10-18 @ 11:29:15
URL: http://endelavkarin.blogg.se/
Postat av: Pi - Mamma till Frank!

uh, aj aj! jag fick också så första dagarna.. jag köpte mig en amningsnapp och bröstvårtskräm! .. och jag har använt amningsnappen sen dess och vågar inte släppa taget.

2011-10-18 @ 11:31:27
URL: http://thelittlefamily.blogg.se/
Postat av: Anna

Jaa, då Måste du köpa en sk. Bröstnapp! Jag hade samma problem, och när jag börjar använda denna så försvann det helt! Dessutom finns det som ett bröst inlägg som du lägger i behån när du inte ammar, det är som en kopp som gör att bröstet kan "andas" så inga kläder ligger emot hela tiden. Kanon bra grejer! Jag köpte det på babyproffsen i jkpg men det finns säkert att beställa! Lycka till :)

2011-10-18 @ 11:36:16
Postat av: Erica

Jag hade precis lika dant. Köpte en jätte bra kräm på tub från Apoteket av märket Medela. Blev bra nästan direkt!

Borde väl finnas något liknande i grekland?!

2011-10-18 @ 11:38:35
Postat av: I min lilla lilla värld

Amningsnapp!!

2011-10-18 @ 11:41:20
URL: http://saratilling.se
Postat av: Helén

Något jag inte klarat mig utan var vårtnappen, en plastnapp man satte utanpå bröstvårtan och som barnet suger på och lämnar bröstet i fred lite. Sen att gnida in med mjölk samt lufta så mycket man kan. Då gick det över fort.

2011-10-18 @ 11:44:05
Postat av: alex

Purelan från Medela är fantastiskt bra mot såriga bröstvårtor! Dessutom funkar det lika bra på torra läppar och armbågar :) Hett tips som absolut fungerar!

2011-10-18 @ 11:50:19
Postat av: Emma

Hej Gumman. Har hört att det läkare snabbare med citronsyra. så smörj in dina bröstvårter med citron. Gör säkert jätteont, men läkare snabbare =)



Lycka till!

Puss & Kram

Emma G

2011-10-18 @ 11:50:48
Postat av: Lina

Köp mjölkuppsammlare tror jag det heter. Det är som kupor som gör att bröstvårtorna inte ligger och skaver mot bh:n och så att luften kan cirkulera :). Sedan ett litet tips som funkade på mig i akuta fall var att pumpa bara några minuter då blev dom lite avdomnade och det gjorde inte lika ont. Hoppas det blir bättre för dig snart :)

2011-10-18 @ 12:04:15
Postat av: J

Grattis.

Det bästa är att smörja in brösten i bröstmjölk och låta luft torka.

Annars är zinksalva och bepanthen från apoteket o¨å jättebra.

Ge inte upp

Lycka till!

2011-10-18 @ 12:18:49
Postat av: Matilda

Du, TA DET LUGNT. Det är ingen som förväntar sig att du ska skriva en massa inlägg nu, ta vara på tiden istället med din lilla tjej! Min lilltjej är 10 månader nu, och tiden går bara sååå himla fort! Det är ingen som tackar dig för att du skriver en massa inlägg, utan fokusera istället på din dotter! Absolut inget illa menat, men ett inlägg om Lip smacker bara några dagar efter din dotters födelse.. känn inte att du måste skriva för oss. Skriv för DIN skull! Skriv inlägg, när du SJÄLV vill! Känn ingen press! :) Och stort lycka till med lillan!

Jag hade jätteproblem med amningen jag också, fick också sår (JÄVLAR vad ont det gör). Slutade med att jag fick lägga ner hela amningen, vi körde med ersättning och det har gått strålande. Nu behöver det ju inte bli så bara för att man får såriga bröst, men ja, OM amningen inte funkar så ska man inte deppa ihop över det heller. Lycka till med allt som sagt!

Kram!

2011-10-18 @ 12:57:37
Postat av: Ida

Smörj med bröstmjölk så ofta du bara kan! Finns inget bättre! Och lufta! Om du inte har lust att gå omkring med boobsen i vädret så finns det "koppar" men sätter över bröstvårtorna så att de luftas även under tröjan. Finns på apotek eller babyaffärer! Det finns också "amningsnappar" i silikon som skyddar bröstvårtan vid amningen. (finns också på apotek) Jag vet flera som använt det under just den såriga tiden och fått lindring. De rekommenderas dock inte att användas hela tiden eller om man inte kommit igång med helamning helt. Barnen får lättare ett vakum med dessa och kan ha svårt att få bra tag sedan. Lite samma som att introducera flaska för tidigt. De små grynen blir lata och bekväma :) Lycka till! Kram

2011-10-18 @ 13:02:09
URL: http://idasdiary.com
Postat av: Evelina

Det är fullt förståeligt även om det är roligare när du bloggar ofta! Ditt barn ska ju såklart komma i första hand :)

2011-10-18 @ 13:04:05
URL: http://evelinandrea.blogg.se/
Postat av: sara

hej tilda

smörj bv med din bröstmjölk samt om bebisens hud blir torr :) naturligt o fett!

fin du är och lycka till

2011-10-18 @ 13:28:55
Postat av: Johanna

Ta lite bröst mjölk och smörj in de med.

Lufta mycket, vi är många som klippt sönder t-shits för att lufta =) Då får ni er även ett gott skratt!

Kram till er söta familj!

2011-10-18 @ 13:48:00
URL: http://www.johannahollsten.blogspot.com
Postat av: Sanna

otroligt massa grattis till er lilla dotter !

2011-10-18 @ 13:48:45
URL: http://moonzanna.se
Postat av: S

2011-10-18 @ 13:52:29
Postat av: S

Purelan kräm. Finns på Apoteket i Sverige.

2011-10-18 @ 13:53:13
Postat av: Anonym

Ja Gud jösses får rysningar och ränker tillbaka 15månader... Aj aj aj de gör ont. Hade ont i 3mån, bröstmjölken och allt dom sa man skulle smörja på fungerade inte på mig, blödde och hade stora sår. Det som absolut hjälpte var nappar man satte på. Då fick såren tid att läka också. Fick ha dom i 5 månader alltså under hela amningsperioden. Sluta amma efter 5mån! Hoppas de löser sig för dig, sjukt ont gör de!!! Stackare:( För många går de över så kämpa på om du inte väljer nappar på brösten!

2011-10-18 @ 14:12:07
Postat av: Anonym

Ja Gud jösses får rysningar och ränker tillbaka 15månader... Aj aj aj de gör ont. Hade ont i 3mån, bröstmjölken och allt dom sa man skulle smörja på fungerade inte på mig, blödde och hade stora sår. Det som absolut hjälpte var nappar man satte på. Då fick såren tid att läka också. Fick ha dom i 5 månader alltså under hela amningsperioden. Sluta amma efter 5mån! Hoppas de löser sig för dig, sjukt ont gör de!!! Stackare:( För många går de över så kämpa på om du inte väljer nappar på brösten!

2011-10-18 @ 14:12:42
Postat av: Anonym

Tack för tipsen! :)

2011-10-18 @ 14:29:27
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: K.

Badda med bröstmjölk så ofta du kan. Det ska vara bra för allt.

2011-10-18 @ 14:30:16
URL: http://midgetslife.blogg.se/
Postat av: Frida

Det är verkligen helt och hållet fullt förstående att du inte riktigt prioriterar bloggen först i ditt liv. Du har ju en man, hund och nu en liten dotter. Varenda litet blogginlägg du skriver känns genomtänkt tycker jag. Så mysigt att få en inblick i ert liv! :)

2011-10-18 @ 14:30:55
URL: http://fridajosephine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Aj aj aj, jag kommer ihåg hur ont det där gjorde.. själv tyckte jag inget riktigt fungerade men jag testade att smörja med bepanten o sånt.. Men det går över med tiden jag lovar!!



puss puss skicka fler bilder gumman.. på min mail!!

2011-10-18 @ 14:32:17
URL: http://ninaowernbloom.blogspot.com
Postat av: Hanna

Finns krämer att smörja med, jag köpte på babyproffsen, dock inte så lätt för dig ;) apoteken ska ha med !

2011-10-18 @ 14:32:50
Postat av: Jennys tankar, foton & musik

Nu kan du läsa på min blogg om hur det var när jag TRÄFFADE Britney Spears i söndags! :D

2011-10-18 @ 14:48:39
URL: http://penajs.spotlife.se
Postat av: Elin

Hej!

Är me en jkpg-tjej som tittar in ibland...

Mina va de me i början sen va det som att de vande sig... Jag smörjde på den svenska bröstvårtekrämen. Funkade nästan direkt. De säger att bröstmjölken ska va bra me. Och att de får lufttorka och ingen tvål på... Lycka till!

2011-10-18 @ 14:48:57
Postat av: Anonym

Hej och Grattis

När min son gjorde detta så hjälpte det att smörja på någon droppe med bröstmjölk, sen finns det ju bröstvårtskräm (på apoteket i Sverige) har du testat att låta henne suga på en tunn plastamningsnapp?

Bröstmjölken är även kanon att ta på din lilla dotters torra partier, tex vid fötterna och händerna där dom kan vara lite torra.

Ha det gott!

Mvh

Camilla i Göteborg!

2011-10-18 @ 15:01:02
Postat av: Evelina

smörj med bröstmjölk och låt lufttorka efter amning! mirakelkur som vi rekommenderar på neonatalavdelning.

2011-10-18 @ 15:09:03
Postat av: Sofie

Hej! Tack för att vi får läsa din fina roliga blogg! Stort grattis till tösen! Smörj med bröstmjölk finns salva å köpa på babyproffsen vet ej om den går klicka hem medela tror jag den heter.

2011-10-18 @ 15:44:00
Postat av: Helena

amnings napp och Lansinohsalva som man kan smörja efter varje amnings tillfälle kan även smörjas på eksem och torr hud.

http://www.almedo.se/produktkategori.asp?k=12



hoppas länken funkar.

2011-10-18 @ 16:03:54
URL: http://viggo2008.blogspot.com/
Postat av: Maria - mamma till Elli

Jag fick rådet att smörja brösten efter amningen med bröstmjölken, men för mig hjälpte inte men kanske för dig?!

Jag använde vad jag kallar "rosa burken" från oriflame. Tender care tror jag den heter. Är en liten burk, en period var burken silvrig eller guldig. Jag tycker det funkar till mycket. Läppar, skav bland annat.

Hoppas det går över, jag vet hur ont det kan göra

2011-10-18 @ 16:12:55
URL: http://Mariahakansson.bloggsida.se
Postat av: Milla

Smörj såren med bröstmjök, ofta!

Använd bröstvårte salva, finns att beställa på apoteketes webbshop och på andra babyshoppar. Joolly bland annat.

Köp även sådana där nappar man kan sätta över bröstvårtorna tills det lugnat ner sig lite.

Ha mjuka amningsinlägg, och är du hemma så försök lufta ofta.

2011-10-18 @ 16:24:17
Postat av: Malin

Antar att din barnmorska har tipsat om krämen Purelan? Om inte så är den kanon, och såklart din egna bröstmjölk också.



Tar det för lång tid så prova med saften från en färsk citron, låter kanske konstigt men det funkade för mig :)



Mvh Malin

2011-10-18 @ 16:26:32
URL: http://tableforone.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ta en vitkål, lägg den i kylen. Ta ut den efter några timmar, ta ett blad, reffla med gaffel på bladet och lägg på bröstvårtan. Jag vet, himla knasigt men heeeeelt underbart. Kyler och läker. (tipset är från en dansk barnmorska)

2011-10-18 @ 16:52:26
Postat av: JOSEFINE

min vän hade samma problem men köpte ett par "gummiskydd" att sätta på bröstvårtan på apoteket. fungerade hur bra som helst!

2011-10-18 @ 17:01:24
Postat av: Bea wiggosmamma

vilken härlig bild! :)

2011-10-18 @ 17:21:16
URL: http://beapettersson.blogg.se/
Postat av: malin

Ullfettssalva, amningsnapp!

2011-10-18 @ 17:27:46
Postat av: cissi

Jag rekommenderar dig att prova använda en amningsnapp, det funkade så bra på mig!!! e så glad att jag kunde använda den :)

2011-10-18 @ 17:30:59
Postat av: INGRID WENELL

vilken härlig bild :)

2011-10-18 @ 18:04:38
URL: http://ingridwenell.se
Postat av: K - Livet på Malta & som mamma!

Aj aj aj, vet exakt hur ont det gör! Jag hade osså de i början.. Köp salva för det eller som hjälpte mig absolut bäst och som va mest effektivt var att smörja in bröstvårtan med bröstmjölk efter amningen och låta lufttorka :) Kram på dig & lillan!

2011-10-18 @ 18:06:05
URL: http://dictumfactumbyk.blogg.se/
Postat av: Helena

Xylocain salva är toppen men vet inte om det finns fdär nere, annars kan du prova att smörja bröstvårtorna med lite bröstmjölk, den har en läkande effekt :) Grattis föresten!

2011-10-18 @ 18:22:18
Postat av: Josefin

Aj aj aj!



Prova Bepanthen, en salva som finns på apoteket i Sverige, läkte mina bröst på en natt (!!!)



Man kan också prova att smörja på bröstmjölk efter varje mål och "vädra" dem mycket!



LYCKA TILL!



Hälsningar Josefin

2011-10-18 @ 18:26:36
Postat av: Helena

Här kommer ett litet tips.

Gör ont men gud så bra...

Ta citronsaft på bröstet.

Ett gammalt "husmors knep" och det funkar. På mig i allafall.

Min mamma tipsade mig om det och när jag sa det till barnmorskan sa hon att dom gjorde så förr.

Värt att prova kanske. På mig var det bra dagen efter. Kram

2011-10-18 @ 18:58:43
Postat av: Cïcci

Smörj in med bröstmjölk eller använd amningsnapp.

2011-10-18 @ 19:16:06
URL: http://tionolletttio.blogg.se/
Postat av: elin

det finns ammningsnappar, dom är toppen.. Risken finns att din dotter vänjer sig vid det men det är inte alls krångligt.. enligt mig iaf:)

2011-10-18 @ 19:35:41
URL: http://aspangelin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kära Tilda!

Usch jag vet hur fruktansvärt ont det kan göra!! Enda tipset är bröstvårtsskydd och en salva som heter Purelan. Jag hade världens problem i början också (min pojk e 4 mån nu) Men jag Lovar, Det blir bättre snart! Håll ut :) Lycka till och njut fullt ut av din nya lilla ögonsten <3 Mvh Åsa

2011-10-18 @ 20:13:09
Postat av: Anonym

ni är ju bäst! Vart på apoteket innan och köpte bröstskydd! TACK!



Kramar tilda

2011-10-18 @ 20:34:38
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag fick också jätte ont i bröstvårtorna när jag ammade! Jag skaffade en ammningsnapp som man sätter över bröstvårtan när man ammar. Det är som en plast huva som skyddar. Funkade superbra för mig :) sen finns det ju massa olika krämer man kan smörja med.



Hoppas det blir bättre snart.. är så jobbigt när det gör ont!

2011-10-18 @ 20:35:09
URL: http://bymia.blogg.se/
Postat av: j

hej, det finns bra bröstvårtskräm på apoteket vet dock inte om det finns där hos dig...rekomenderar sånna amningsnappar oxå...tror dem heter så dom skyddar oxå bra. Lycka till!

2011-10-18 @ 20:59:29
Postat av: Natti

Om du kommit på några tips så dela gärna med dig för jag sitter i samma båt! Med smärta...

2011-10-18 @ 21:34:45
URL: http://natalierc.blogg.se/
Postat av: Helena

Hej.. Det finns tyvärr inget jätte knep som fungerar tycker jag, men det blir bara bättre och bättre. Jag har själv två små grabbar och det gör jätte ont, speciellt efter någon vecka eller så. Då är det som värst, men går snart över... prova att lägga henne på en amnings kudde eller liknande så hon får en annan ställning när hon ammas. Lycka till..

2011-10-18 @ 22:21:14
Postat av: Anonym

Hej och ett stort grattis till er dotter!!

Såg ngt kul på er vagn som jag ser vissa föräldrar göra ( det finns givetvis inget rätt el fel) men det är att ni hänger nalle-mobilen på vagnen med nallarna utåt så det ser fint ut utåt,

Men är det ni som drar vagnen eller bebisen i vagnen som ska titta på mobilens ansikten? :-)

Just a thought. :-)

Lycka till med lilla prinsessan!!

2011-10-18 @ 22:28:25
Postat av: Anonym

Purelan salva innan och efter amning, finns på apotek och är ingen fara för bebisen! Den är bra till torr hud och annat också! Super!

2011-10-18 @ 22:40:02
Postat av: Liz

Hej! Grattis till er lilla tjej! På Apoteket finns speciell bröstvårtskräm (den heter så också) som är suverän. Kanske finns något liknande hos er men du kanske kan få den skickad till dig. Det är svårt att amma med sår men det finns amningsnappar i silikon som man lägger över själva bröstvårtan. De räddade mig och de var suveräna. Här är en länk där du ser hur de ser ut med olika märken. Finns säkert på Apotek där du befinner dig. Lycka till! http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=silikon+protecting+while+breastfeeding&oe=UTF-8&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1145&bih=840

2011-10-18 @ 22:40:44
Postat av: Jennifer

Jag har själv en dotter på 4 månader och ammar fortfarande. det jag gjorde mot såriga bröstvårtor va bara att smörja in dom med bröstmjölken. Det brukar vara det bästa då bröstmjölk hjälper mot mkt. Testa det!

2011-10-18 @ 23:01:49
Postat av: Malin

Hej hej, läser till sjuksköterska och förra terminen läste vi om barn å kollade då in en mkt bra sida som jag blev tipsad om av en bvcsköterska, där man kan hitta fakta om nästan allt gällande barn. Growingpeople men såg nu att de gått ihop med 1177,. Men här är iaf en länk på den sidan om såriga bröst=) http://www.1177.se/Blekinge/Fakta-och-rad/Behandlingar/Sariga-brostvartor/ ha det så härligt nu med familjen=) Sjukt bra blogg by the way=) kram

2011-10-18 @ 23:27:11
URL: http://lovetodance.blogg.se/
Postat av: Emelie

Enda salvan som faktiskt hjälper är Lansinoh Lanolin! Tror den utvinns från ullfett och den hjälper verkligen! Du behöver inte ta bort den mellan amningarna för den går att "äta" för bebisen! :)



http://www.netoteket.se/art/lansinoh-hpa-lanolin-56g.php?grp=420816

2011-10-19 @ 11:00:03
Postat av: Anonym

Emelie, köpte lansinoh lanoli igår på apoteket o den finns här oxå! :)



Tusen tack för era tips, ni är bäst!

2011-10-19 @ 11:50:05
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: Josefine

smörj in med bröstmjölk!

Gå den naturliga vägen. Det är alltid bäst. Modernatur är väldigt väl genomtänkt ;)

2011-10-19 @ 11:56:44
Postat av: Karin

Purelan från Meleda är superduper! Har använt den båda gånger jag varit nybliven mamma med ömmande bröstvårtor!

2011-10-19 @ 13:15:29
Postat av: Lin

Smörj dom med bröstmjölk :)

2011-10-21 @ 21:15:28
URL: http://lillawii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0