the fake trade.

Har precis kollat på reprisen av ¨fejkindustrins baksida¨. Man förfalskar väskor, mat & medicin. (Barn som sövs ner med fake preparat och aldrig vaknar upp.) Fan, jag blir så grymt upprörd!

Ex. att få se barn och kvinnor, som är fastkedjade i trånga lagerutrymmen för att sy kopierade märkesväskor, som kvinnor i väst ska lura sig själva med, gav mig inget annat än kväljningar. Att köpa en taffligt kopierad ¨märkes¨ väska kan upplevas som harmlöst i jämförelse med kopierade läkemedel och barnmat som säljs i apotek (helt jävla sjukt!) Men oavsett vad man handlar bidrar man till den organiserade brottsligheten.


Vad har ni för åsikter om detta? Tycker ni att detta är ok att stödja industrin? Berätta!



Kommentarer
Postat av: emma olsson

Jag håller med dig till 100 %! Jag kunde köpa fake väskor förr, men skulle aldrig i mitt liv göra det idag! Fy fan, hemskt! Jag förstår inte varför folk köper en fakead mulberry väska som riktig skulle kostat 10.000 tals kronor. Spara ihop till en riktig istället för att stödja den sjuka fake industrin. USCH!

2011-02-19 @ 16:42:50
Postat av: Johanna

Nä, usch och fy för den handeln. Har tyvärr själv inte råd med dyra fina väskor, men skulle aldrig få för mig att "spela" rik och köpa en fejkad väska..inte när man vet vilka förhållanden de som jobbar med det har..Tyvärr är det väl inte mycket bättre avtal på de kläder som produceras i världen, men lite schysstare avtal har de i alla fall.



Annars en mycket bra blogg, din stil är så GRYM!! Önskar att jag har de pengarna så jag kunde klä mig liknande! Go girl!

2011-02-19 @ 18:15:01
Postat av: L

HEMSKT är bara förnamnet!



Om man inte har råd med en märkesväska så ska man FAN inte köpa ngn!



Bra blogg, love it, keep up the good work. Kramar linnea

2011-02-19 @ 18:29:18
Postat av: mariana

ahaok :) vad ska du plugga för något?`



Nej jag håller med det är helt emot den industrin med, hemskt hur dom behandlar folk och det är så mycket roligare att köpa något äkta dessutom!

2011-02-19 @ 22:28:51
URL: http://marianadg.com
Postat av: Anonym

Håller verkligen med dig!! Men hoppas du förstår att det inte bara är falska märkesprylar som görs under odrägliga omständigheter! Förmodligen en hel del från Nike, HM o många andra kedjor använder sig av mer lr mindre slavarbete, men förmodligen har de så många mellanhänder att det inte kan spåras var allt material kommer ifrån! Och det är ju också en bra bortförklaring till det hela tycker dem stora massproducerande märkena. Jag tycker verkligen att det är hemskt men samtidigt stödjer jag väl det då jag kan gå in på HM o köpa en tröja för 50 spänn.. Det går ju faktiskt inte ihop!

2011-02-19 @ 23:06:14
Postat av: Caroline

Verkligen fruktansvärt att industrin ser ut så här! Skulle gärna vilja se programmet. Att man plagierar mediciner utan att riktig forskning har genomförts är riktigt hemskt. Man känner sig ändå rätt skyddad i Sverige från allt sånt här, men man vet ju att det förekommer runt om i världen..



Tack för en superblogg också! :)

2011-02-20 @ 01:34:47
URL: http://evacarolinen.blogg.se/
Postat av: Anonym

HATAR INDUSTRIN, OM DU INTE HAR PENGAR, SKIPPA!

2011-02-20 @ 09:12:36
Postat av: Robert

Det är väl aldrig någonsin okej att stödja en industri som utnyttjar människor och deras liv? :/

2011-02-20 @ 09:25:05
URL: http://www.modestil.se
Postat av: Sara

Jag såg också den och det är upprörande det kan jag hålla med dig, man kan tycka att det är harmlöst att handla billigare kopior av just väskor,kläder och skor men sanningen är den att man föder just samma industri som fejkar läkemedel och som faktiskt skadar människor....och då tänker man inte ens på arbetsförhällandena som detta tillverkas i utan bara slut konsumeneten..... jag kommer aldrig köpa en kopia av nåt efter jag sett detta och jag hoppas fler kan bli upplysta om förhållandena i denna branch.



ha det gott

Sara

2011-02-20 @ 10:42:16
URL: http://blogg.amelia.se/sarasmakeupandstyle
Postat av: Anna

Tror du att de väskor som du köper tillverkas under mycket bättre förutsättningar?! Det tror inte jag.

2011-02-20 @ 10:59:57
Postat av: Anonym

Anna: jag vet!

2011-02-20 @ 11:12:38
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: Natalie.

Synd att du inte är hemma när jag kommer skruttan! Men vi får ta igen det i sommar :)

Ah så dåligt också att vissa utger sig för att ha äkta väskor när de köpt dem i thaii! Så skrattretande! :P Då får man väl stå för att man har fake!? Haha. Puss sötaste

2011-02-20 @ 12:01:01
URL: http://hakunamatata.blogg.se/
Postat av: lollo

Självklart stödjer man inte industrin men grejen är den att har man ingen fotbollskille som du, som försörjer en och betalar för alla grejer man köper så är det inte lika lätt.. Men det är mkt man inte vet vad det kommer i från, alla skor man köper kan vara barnarbete från någonstans i Asien, vet att mkt sånt förekommer. Jag visste inte att det var såhär dock är det också så att vill man ha en väska som kostar runt 14 000 kanske måste vissa nöja sig med en fejk för dom inte har råd, dock vet man om detta och ser dokumentären ska man inte stödja det och kommer antagligen inte köpta den fejkade väskan.. Men egentligen ska det "dyra" märkerna inte göra allt så dyrt, inte lägga så mkt pengar på det, för då kommer ju fortfarande det förekomma fejkade grejer för dom vet att folk har inte råd. Så delvis är det så att det dyra märkerna kanske ska ta sig en funderar också varför måste en väska kosta 14 000 låt den ligga runt 3000 istället....

2011-02-20 @ 19:03:02
Postat av: Anonym

Jag har köpt en fejkväska en gång men aldrig mer! Har inte sett dokumentären själv men de jag känner som har sett den sa att den var så himla hemsk! usch :(

2011-02-21 @ 08:50:57
Postat av: Anonym

Lollo: Men om du vill ha en väska som kostar 14.000 kr så kan man spara till dom eller så kan man gå till h&m eller liknande butiker som har superfina väskor utan märke och vissa i riktigt läder! Det är helt FEL att kopiera. Varför vill du ha en väska som är fake och som kostar 14.000 i verkligheten! Är det grejen att folk ska tro att din väska är riktig o kostar så mkt? eller varför köper man annars fake?

Min p-vän betalar INTE allt till mig, bara så du vet!



Eller hur!!!! STÖDJ el industrin! Kramar till er alla

2011-02-21 @ 09:19:08
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: Sessan

Det är precis samma förlållanden som för dom som tillverkar dom "äkta" . Har du inte sett "gomorra????? Det bästa är att inte köpa några märkes-saker alls om man inte vill stödja denna industri!

2011-02-21 @ 14:20:42
Postat av: Anonym

Sessan: fast den där faktan stämmer inte, du kan inte dra alla över en och samma kant! Alla jobbar inte under samma förhållanden!

2011-02-21 @ 14:59:44
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: Charlie

Verkar vara en enormt kompetenta bloggare och läsare här. Allt med att köpa dyra kläder och överkonsumera gör att folk i världen lider. Att försöka måla fram det som att det bara är dem som har råd med en äkta väska för 14.000 som inte stödjer den smutsiga industrin är helt sjukt. Fortsätt gärna leva er drömvärld men försök inte tuta i er att det är ett sunt leverna, tack för mig!

2011-02-21 @ 17:09:54
Postat av: Anonym

Folk dör för demokrati runt om i världen!



Var en god medmänniska och hjälp andra utefter dina förutsättningar, vilket jag tror och hoppas att alla gör.



Men överkomsumtionen som verkar förekomma här äcklar mig lite. Det första jag sa igår morse när jag vaknade var att jag var tacksam över att ha tak över huvudet när det är -17 grader utomhus....



Ha en bra kväll!

2011-02-21 @ 17:32:20
Postat av: Anonym

Vilken god människa du är!

Jag ger pengar till välgörenhet varje månad och stödjer olika organisationer! :) för både människor och djur! Gör du? Det borde alla göra!

2011-02-21 @ 20:27:11
URL: http://tildafingal.blogg.se/
Postat av: Helena

Du kan ju ingenting om modeindustrin eller någon annan industri för den delen heller.

Louis vuitton har sina fabriker i Indien likaså de billiga kedjor som H&M, Kappahl osv alla har sina fabriker i u-länder...tror du att mulberrys,gucci och LVs anställda har det bättre?

Läs på lite mer...Gomorra kanske eller se lite fler dokumentärer eller vad sägs som att tänka till själv?

Du blir inte intelligent av att se en sensations dokumentär på 5an.

Fortsätt att ta dina bilder och skriv skit istället för att låtsas som att du vet något om något.

Du är pinsam och din stil ser ut som något taget från en skyltsock i gallerian..så opersonlig.

2011-03-16 @ 16:08:24
URL: http://elenalatina.blogg.se/
Postat av: Anonym

HAHAHAHA, jag sitter och skrattar åt din otroligt bra kommentar!

läs på lite till tycker jag, o läs texten igen! Inget fake är OK att köpa, thats it! Det är just vad inlägget handlar om. Det är min åsikt, sen vad din är, det skiter jag faktiskt fullständigt i.



2011-03-16 @ 17:00:38
URL: http://tildafingal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0